Het was een spannende zaterdagmiddag. In een wedstrijd die alle kanten op leek te gaan werd RDC net geklopt. Toch was de inzet en opzet van de Rijnsburgers van voortreffelijk niveau. RDC kwam met twee invallers naar Tilburg toe, aangezien Thomas en Eric verhinderd waren. Als invaller waren Laura Andriessen en Mariëlle Meijer-Kromhout opgetrommeld.

Het begin was iets chaotisch. Pieter-Jan Rijken stond vast in het verkeer, en zijn Tom-Tom had het ook nog begeven. Tot ons grote geluk kwam zijn tegenstander ook te laat, zo’n vijf minuten nadat Pieter-Jan binnenkwam.

Steven den Hollander was als eerste klaar. Hij trof een tegenstander die niet echt zin had om te dammen. Elk schijf wat ook maar in de buurt kwam van gevaar werd eraf geruild. Steven probeerde nog wel wat, miste een goed plan, maar de remise was niet te vermijden.

Vervolgens een enorme meevaller. Richard Kromhout trof de op papier sterkste tegenstander, Toine Brouwers. Richard wist deze gigant vorig jaar al op de knieën te krijgen, en ook deze keer ging het goed. Een risicovolle omsingeling leek goed te lopen, en later liep Toine in een verassende combinatie. Bij analyse bleek het toch nog erg spannend wie er beter stond.

Ook Wim Bremmer wist zijn partij te winnen. Vooraf gezien een goede loting, tegen Mehmet Yöney. Mehmet koos voor een oude Keller-variant, waarin Wim bewust afweek. Mehmet had daarna moeite met een goed plan vinden, en Wim kwam beter te staan. Toen Wim behendig de trucendoos opengooide maakte Mehmet een grote blunder, waardoor Wim won.

Dat Arie Schoneveld verloor was geen schande. Ook Arie trof een heel sterke tegenstander. Met degelijk spel probeerde hij er het beste van te maken, maar Arie werd steeds meer de randen ingeduwd. Tegenstander Machtelink maakte de partij op mooie wijze af.

De nederlaag van Mariëlle Meijer-Kromhout was jammer. Tegen haar sterkere tegenstander had ze enkele jaren geleden gewonnen, en ook deze keer leek het goed te gaan. In de opening had ze wellicht teveel randschijven, maar toen de stand uitmondde in een laat klassiekje leken haar schijven precies goed te staan. In tijdnood probeerde ze echter met behulp van een offer een punt veilig te stellen, wat helaas niet lukte.

Pieter-Jan Rijken opende zijn partij met de intentie om half-open klassiek te spelen. Dit systeem is erg moeilijk en gevaarlijk, maar kan schitterende partijen opleveren. Pieter-Jan maakte op zijn 18de zet een kleine onnauwkeurigheid, waardoor hij zijn plan moest staken. In een 6 om 6 stand leek er niet veel aan de hand, maar Pieter-Jan deed het helaas verkeerd. Zijn tegenstander speelde het eindspel overtuigend naar winst.

Cor van Dusseldorp wist helaas niet veel te bereiken tegen zijn taaie tegenstander. In de opening leek Cor echt goed te staan, maar hij kon geen goede voortgang vinden. Na wat ruilen neutraliseerde de stand, waarna Cor geen winstpogingen meer kon doen.

We keken op dat moment tegen een 9-7 achterstand aan, maar wellicht zat er nog een gelijkspel in. Laura Andriessen trof de sterke Jasper Deams. In het middelspel liep zij in een kleine combinatie, met schijfverlies, maar ze bleef dapper doorvechten. Zelfs haar tegenstander had op een gegeven moment het gevoel alsof het gelijk stond. Laura zette wat druk op de korte vleugel, en leek een remisestand te verkrijgen. In het eindspel had ze het wellicht iets beter kunnen doen, maar dat is nog heel onduidelijk. Haar keuze was helaas verliezend.

Richard Meijer bracht toch nog twee punten in de tas. Hij speelde zijn tegenstander eigenlijk geheel zoek. Zijn tegenstander was een beetje aan het ruilen, en nam vervolgens een grote 5 om 5 ruil, die erg goed was voor Richard. Richard speelde dit behendig naar winst toe. Een mooie partij van Richard.
Helaas nipt verloren van de grootste titelkandidaat. Over twee weken mogen wij ons herpakken tegen Den Haag, die tot nu toe alle drie de wedstrijden hebben gewonnen.