Waar de vorige wedstrijd tegen CEMA nog werd verloren, heeft RDC zich herpakt met een prima overwinning op IJmuiden. Op de overwinning is weinig aan te merken, maar we maakten het veel moeilijker dan nodig was. Over twee weken staat de topper tegen Dammend Tilburg op het schema, waar tegen er toch beter gespeeld zal moeten worden.

De eerste nieuwkomer, Pieter-Jan Rijken speelde tegen de sterke Cees van Duijvenbode. Beide spelers hebben enkele jaren niet gespeeld (5 jaar tegenover 20 jaar) en maakten kleine foutjes. Pieter-Jan was de eerste die profiteerde. Hij raapte een schijf op, waar wel wat compensatie tegenover stond. Enkele zetten later overzag Pieter-Jan dat zijn gewonnen schijf terug gepakt kon worden. Van Duijvenbode overzag dit echter ook, en gaf na een grote afruil de partij op.

De tweede overwinning kon al ruim van te voren worden gezien. Wanneer Cor van Dusseldorp damt, lijkt het af en toe erg makkelijk te gaan. Cor speelde al zijn schijven naar het centrum, pikte hier en daar een combinatie mee, en kwam overweldigend te staan. Tegenstander Van der Vlis moest al na 30 zetten kiezen of hij een schijf wou offeren, of in een dam zou lopen. Een prachtige overwinning van Cor dus.

De nederlaag van Eric Hogewoning was niet geheel onverwachts. Eric verkreeg na de opening een stand die veel potentie had voor hem. Na een verkeerde opbouw plaatste Martin van Dijk een tijdelijk offer, en verkreeg daarmee een goede stand.Eric leek nog lichte compensatie te hebben, maar Van Dijk liet het niet zo ver komen.

Op dat moment leek IJmuiden terug te komen in de wedstrijd. Richard Kromhout speelde een moeizame partij tegen de sterke Kees Pippel. Richard kon niet in zijn geliefde spelletje komen, maar heel veel leek er niet aan de hand. Toch kreeg Pippel kleine voordeeltjes, en in een dunne stand vond Richard helaas niet de redding.

De remise van Steven den Hollander was een meevaller. Na een experimentele opening leek Stijn Tuijtel het initiatief te hebben. Steven stond meerdere keren slecht tot verloren, maar deze kansen werden niet verzilverd. Na een mindere zet van Tuijtel verandere het spelbeeld, en nam Steven een doorbraak voor twee schijven. Deze doorbraak was echter niet winnend. Tuijtel hield het hoofd koel en wikkelde naar de meest zekere remise af.

Een overwinning die niet verwacht was, was van de andere nieuwkomer, Wim Bremmer. Vanuit de opening ging Wim vol voor de aanval, tegen de zeer gevaarlijke Jesse Bos. De korte vleugel van Wim leek erg leeg, maar dit was slechts een kwestie van schijn. Een goede voortzetting van Bos werd overzien, en na een grote afruil leek remise het logische resultaat te worden. In een 5 om 5 voerde Wim de druk nog op. Hij miste de directe winst, maar zijn berekende variant bleek ook te kloppen. Achteraf gezien een broodnodige overwinning.

Richard Meijer verkreeg in de opening een aanval. Deze aanval kreeg steeds meer kracht, en de taaie Conall Sleutel zag weinig andere opties dan de aanval af te ruilen. Enkele zetten later kreeg Richard wederom een prima stand, maar hij miste een toch niet al te moeilijke winst. De variant die Richard koos won wel een schijf, maar niet de partij.

Een prima partij was te zien bij Arie Schoneveld. Na een wat rommelige opening leek Arie wat lastig te staan, maar na wat ruiltjes leek hij uit de problemen. Arie hield het centrum stevig in handen, en probeerde met een centrumaanval om winnend voordeel te behalen. Er bleef echter taai verdedigd worden, waardoor Arie net te kort kwam om te winnen.

Ook Thomas Wielaard was duidelijk teleurgesteld met zijn remise. De hele partij leek zijn aanval voordelig te zijn, maar toen hij op de 39ste zet verkeerd ruilde was de stand gelijkwaardig. Thomas ging nog wel het eindspel in met een schijf meer, maar van winnend voordeel is geen sprake geweest op dat moment.

Een andere teleurstelling was de remise van Arjen de Mooij. Tegen Willem Winter speelde Arjen een centrumomsingeling, die hem duidelijk voordeel bezorgde. Helaas werd ook in deze partij de overwinning niet binnen gebracht. Met twee schijven meer probeerde Arjen nog wel het een en ander, maar meer dan remise werd het niet.