Een team dat bang is, presteert nooit goed. Onze tegenstanders van afgelopen zaterdag Damclub Lent, begonnen vooraf al met een geweldige analyse dat als we 10-10 zouden spelen, dat wij derde zouden zijn en zij gehandhaafd. Maar ja als je, maar met 9 spelers achter de borden verschijnt en niemand van ons tienen wil verliezen, dan snap je dat een 10-10 er niet zonder slag of stoot in zit.

Casper Vroegop was de ongelukkige waar geen tegenstander voor was. Rustig de krant lezen en een mooie wandeling langs de Waal door de uiterwaarden heen naar het historische centrum van Nijmegen waren zijn deel.

Nog voor half drie was Cor van Dusseldorp uit, zijn tegenstander liet schijf 24 wat ongedekt staan, na een aantal aanvallen en een eenvoudige ruil, kon Cor zo naar dam doorlopen en was het pleit beslecht. Bij Marco de Leeuw kwamen er nooit echte spanningen op het bord en remise was dan ook een logisch resultaat. Thomas Wielaard had het zwaar tegen de kopman en veruit sterkste speler van Lent, maar wist door op tijd aan de noodrem te trekken, remise te bereiken. Jan van der Star, vanaf volgende week weer deelnemer aan de halve finale, leek optisch wel wat voordeel te bereiken, maar genoeg voor winst was het niet.

Alexander Zwanenburg was 's ochtends uit zijn bed gebeld, omdat wij last-minute nog een invaller nodig hadden, wegens ziekte. Alexander beleefde een debuut in het eerste om van te smullen. In het vertrouwde klassieke spel, zag hij het bekende offer van Dussaut aankomen, anticipeerde daar op en haalde toen zijn tegenstander het offer speelde vernietigend uit en zo kon Alexander de felicitaties in ontvangst nemen.

Richard Kromhout wist op zijn kenmerkende wijze in het late middenspel ineens voordeel te verkrijgen. Het eindspel daarna was een kolfje naar zijn hand, vooral toen zijn tegenstander ook nog eens de zwakste verdediging koos. Met een prachtige 18 uit 11 werd hij tevens topscorer van het team en derde van de gehele klasse.

Gera Hol had een knotsgekke partij, waarbij er van alles en nog wat gebeurde. Voor de toeschouwers was het nauwelijks bij te houden en zelfs in analyse was het vinden van de waarde van de zetten nog een zeer lastig proces, wat zeker nog niet afgerond is. Maar in de partij wist Gera na het spetterende begin, behoorlijk voordeel te verkrijgen en toen de tegenstander mede onder tijdsdruk niet het sterkste plan vond in het middenspel was het eigenlijk een koud kunstje voor Gera om het af te maken.

Richard Meijer speelde tegen een degelijke speler, maar wel een die dit seizoen nog niet eerder had gespeeld. Het gebrek aan wedstrijdritme brak hem redelijk snel op en Richard wist via een grappige slagkeuze combinatie te winnen.

Als laatste zat Arie Schoneveld nog, door een plotselinge weg afzetting bij zijn huis, was hij te laat vertrokken, gelukkig was hij nog wel net op tijd, maar dat is natuurlijk geen ideale voorbereiding. De partij liep ook niet echt lekker, Arie vocht nog wel lange tijd door, maar moest uiteindelijk in het stof bijten.

Alles bij elkaar een heerlijke 15-5 overwinning waarmee we het seizoen op de derde plek afsluiten, hoger dan we vooraf hadden verwacht en de start was ook niet geweldig, maar zeker na nieuwjaar begon het te lopen en met 4 overwinningen achter elkaar, wisten we de middenmoot achter ons te laten.

De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen beginnen al weer snel, wie weet wat we dan allemaal laten zien!