Waar de afgelopen seizoenen de derby's tegen Samen Sterk zeer spannende aangelegenheden waren, was afgelopen zaterdag er van spanning weinig sprake. Allereerst liet Jan van der Star zien waarom regelmatig een potje spelen zo belangrijk is. Na al snel een schijf voor te zijn gekomen, werd er secuur afgerond en was de voorsprong een feit. Marco de Leeuw is in vroeger jaren een paar seizoenen getraind door zijn tegenstander van afgelopen zaterdag, in een theoretische variant overhoorde de voormalig trainer zijn pupil, maar die liet zien dat hij zijn leermeester inmiddels ver voorbij is. Het werd dan ook een eenvoudige overwinning.

Richard Kromhout had ook al zeer weinig te duchten van zijn tegenstander en had hem in een 10 om 10 stand helemaal vast staan. Thomas Wielaard kwam zeer goed uit de opening, zijn tegenstander wist met hang en vliegwerk zich op het bord te handhaven. Toen Thomas koos om daarna rustig zijn voordeel uit proberen te bouwen was waarschijnlijk direct doorduwen een betere optie geweest, nu sloeg het zelfs nog een beetje om en was het Thomas die remise moest maken, dat deed hij wel zonder al te veel problemen.

Cor van Dusseldorp had een rustige partij opzet, maar toen de tegenstander een ruiltje dacht te nemen, sloeg de vlam in de pan. Cor zijn superieure rekencapaciteit kon toen ten volle worden uitgebuit en wederom een overwinning voor RDC. De beste prestatie van de middag kwam misschien nog wel van Arno Kooloos, tegen de sterkste en talentvolste Samen Sterker kwam hij geen moment in gevaar er werd nog wel lang in een eindspel doorgespeeld, maar Arno gaf geen krimp en speelde zeer verdienstelijk remise.

Bij Rinus Kromhout tegen de overgelopen RDC'er Arjen de Mooij leek er eigenlijk tot de laatste paar zetten niet zo veel aan de hand, maar bij de 50e zet sloeg ineens de vermoeidheid toe en werd een simpele doorbraak actie over het hoofd gezien voor Arjen en moest Rinus na nog een paar dappere zetten de strijd staken. Een kleine smet op verder een perfecte middag. Eric Hogewoning kwam wat onder druk te staan in de opening, een kleine combinatie verhinderde zijn geplande opbouw, met wat tactische vondsten wist hij de stand toch weer in zijn voordeel te kantelen. Mede onder tijdsdruk besloot Eric om geen risico te nemen en de remise te zoeken, deze werd makkelijk gevonden.

Richard Meijer speelde een prime partij, nadat de theorie was afgerond, had Richard een voordelige stand, rustig bouwde Richard dit uit en kwamen de zwakke punten in de stelling van zijn tegenstander bloot te liggen. Het einde was aardig, want Richard bouwde naar een van de overbekende klassieke stellingen, waarvan Richard wist dat, dat helemaal uit was. Zijn tegenstander liet het zich helemaal bewijzen, maar Richard maakte geen fout meer in de afronding. Als allerlaatst was Arie Schoneveld nog bezig, de man van het seizoen tot nu toe. Ook deze wedstrijd nam hij weer het voortouw, met een goede behandeling van het klassieke spel, wist Arie eenvoudig een doorbraak te nemen. Helaas wist zijn tegenstander ten kostte van wat materiaal ook nog door te breken. En in tegenstelling tot Richard, wist Arie zijn gewonnen stand niet te winnen en moest dus berusten in remise. Alles bij elkaar een grote zege van 14-6. Die met wat meer secuurheid zo, maar 16-4, 17-3 had kunnen wezen.

Over 2 weken spelen we tegen de kampioenkandidaat Huissen 2, als we daar de lijn van de afgelopen wedstrijden kunnen door trekken, zou het nog weleens een heel mooi seizoen kunnen worden.