Het eerste tiental van de Rijnsburgse damclub heeft ook haar vijfde wedstrijd in winst om kunnen zetten. Na een matige start lijken de spelers meer en meer in vorm te komen. Tegenstander Gooi en Eemland is een tegenstander die vecht voor handhaving in de Hoofdklasse. Toch waren wij net een tikje scherper, en mede door combinaties en eindspel een 14-6 overwinning neerzetten.

Wederom als eerste uit was Richard Kromhout. Richard vond het in de opening niet nodig om veel schijven op het bord te houden en pakte wat voordeeltjes. De tegenstander van Richard koos echter niet de scherpste voortzetting en bleef de hele partij met wat nadeel zitten. Net toen het leek of de stand was bijgetrokken haalde Richard echter een combinatie uit, die op slag uit was.

Richard Meijer trof een tegenstander, welke hij al kende in de glorieuze tijd van Richard bij Apeldoorn. Richard gaf al aan nog nooit te hebben gewonnen van zijn tegenstander, en deze keer was het niet anders. In de hele partij werd het evenwicht eigenlijk nooit verbroken, en de remise was dan ook een terechte uitslag.

Voordeel wist Pieter-Jan Rijken al vroeg te bereiken in zijn partij. In de opening koos hij ervoor om in de aanval te gaan, en daar kon zijn tegenstander eigenlijk niet heel veel tegen uitrichten. Toen de aanval van Pieter-Jan eraf werd geruild hield hij daar een voordeligere stand aan over. Hoe dunner de stand werd, hoe meer het voordeel slonk, en na een inschattingsfout moest Pieter-Jan nog wat schijven offeren om tot remise te komen.

De spannendste partij van de dag was te zien tussen Arjen de Mooij en voormalig RDC-lig Eric van Dusseldorp. In de opening leek het plan wat van Dusseldorp koos niet te kloppen, maar er kwam een gigantisch spannende stand op het bord, waar heel veel verschillende combinaties een rol speelden. Arjen mistte een prachtige combunatieve winst, maar sloeg even later wel onverbiddelijk toe. Er werd nog even doorgespeeld, maar Arjen liet de overwinning niet meer liggen.

De tegenstander van Eric probeerde met enkele ruilen de grootste gevaren uit de stand te halen. Dit lukte hem goed, want Eric kon moeilijk iets bereiken. Eric probeerde te profiteren van de randschijven van de tegenstander, en wist ook nog een doorbraak te forceren. Toch was deze doorbraak, ten koste van twee schijven, niet genoeg. Wederom remise.

Ook een mooie overwinning kwam op naam van Thomas Wielaard. Thomas verbrak al vroeg in de partij de opsluiting van zijn sterke tegenstander. Hierna kwam in de stand in open vaarwater, maar moesten beide spelers opletten om niet teveel terrein te verliezen. Thomas wist op geniepige wijze een forcing in de stand te vlechten. Zijn tegenstander overzag een combinatie, alhoewel de dam voor twee schijven wel wat duur leek, zeker omdat er veel geintjes in de stand zaten. Thomas liet zich hier niet door de wijs van brengen, en met een rondslag over vijf schijven won hij op prachtige wijze zijn partij.

Een onverdiende overwinning kwam op naam van Steven den Hollander. Steven liet in de opening een ruil toe, maar zal dat in het vervolg niet meer doen. Zijn tegenstander kwam hierdoor namelijk erg goed te staan, maar mistte wel de scherpste voortzetting. Steven besloot om maar wat schijven te ruilen, en de stand naar klassiek te brengen. Toen zijn tegenstander niet op de meest handige manier opbouwde bracht Steven er een grote ruil in, die wel remise was. Steven ging nog langdoor in een eindspel met een schijf meer, en door een blunder wist hij zijn partij zowaar nog te winnen.

Iemand die net niet kon winnen was Cor van Dusseldorp. Cor trof dezelfde tegenstander als drie jaar geleden, en wist ook toen niet te winnen. Wel verkreeg hij groot voordeel in zijn partij. Met doorbraakdreigingen op links wist hij de druk maximaal op te voeren. Zijn tegenstander bleef echter taai verdedigen, en de vraag is of er wel winst heeft ingezeten voor Cor.

Groot voordeel verkreeg ook Arie Schoneveld. In de opening wist hij een opsluiting te bereiken die erg gevaarlijk was voor zijn tegenstander. Arie overzag helaas een ruilmogelijkheid, waardoor zijn tegenstander nog los wist te komen. Arie speelde hierna vrij rustig door, en wist veel tempi te pakken. Dit tempi voordeel gaf hem een prachtige stand, waardoor zijn tegenstander alleen nog maar kon verdedigen. Helaas was een dun standje niet voldoende, en de partij liep naar remise.

Wim Bremmer was als laatste klaar. Achteraf bleek ook waarom Wim als laatste klaar was, de klok was namelijk verkeerd ingesteld. Normaal krijgt elke speler er per zet één minuut bij, maar Wim en zijn tegenstander kregen er 80 seconden bij. Wim kwam in de opening onder druk te staan, maar met wat combinatiedreigingen bleef hij op de been. Toen de aanval van zijn tegenstander eraf geruild werd kreeg Wim wel wat voordeel. De remise grenzen werden echter niet overschreden.

Een prima middag dus, met vier overwinningen, en voor de rest remises. Over twee weken staat de wedstrijd tegen Dordrecht op het programma. Vraag is of de Rijnsburgers in de flow kunnen blijven waar zij momenteel in verkeren.