De Rijnsburgse Damclub heeft het jaar afgesloten met een vierde plek. Na de 10-10 tegen Micone ging Dordrecht nog over ons heen. De doelstelling is hiermee helaas niet gehaald (1ste of 2de worden). Volgend jaar zit er wellicht meer in!

De middag begon slecht. Richard Meijer nam vanuit de opening een Springer doorstoot. Deze leek te steunen op een grote afruil, waarmee Richard een gunstige schijvenverdeling leek te hebben. Toen zijn tegenstander met ogen open in deze afruil leek te lopen bleek er een nare verassing voor Richard in te zitten. Een gigantische naslag volgde en Richard kon opgeven.

Steven den Hollander verging het niet veel beter. Met een interessante stelling leek Steven tegen schijfverlies aan te lopen. Achteraf bleek dat “gewoon” had gekund. Nu nam Steven een wanhoopscombinatie. Dit leverde zijn tegenstander een plusschijf en een gewonnen stand op. Nadat hij echter een paar weer niet koos voor een directe winst kon Steven nog net naar remise counteren.

Thomas Wielaard speelde een hekstelling tegen oud clubgenoot Evert Dollekamp. Evert staat erom bekend graag in een hekstelling te willen staan. Thomas miste een combinatie in zijn partij en een gunstige afwikkeling. Hij kwam wat moeilijk te staan, maar bleef netjes binnen de remise grenzen die hem geboden werden.

Cor van Dusseldorp speelde weer als vanouds. Nadat zijn tegenstander afweek in een bekende opening nam Cor een gewaagde aanval. Deze aanval werd steeds krachtiger en het leek een kwestie van tijd tot Cor de punten kon opschrijven. Met een elegante forcing maakte hij de partij uit.

Arie Schoneveld heeft een prima seizoen achter zijn naam, maar helaas ging het de laatste wedstrijden mis. Hij trof het niet met de behendige Toby Hage. Met actie verdedigen leek het nog eentijd goed te gaan. In een al lastige stand trapte hij in een bekende combinatie. Het eindspel was daarna niet meer te redden.

Denise van Dam trof dezelfde tegenstander als vorig jaar. De opzet van de partij was iets defensiever als we van haar gewend zijn, maar de stand die zij verkreeg was prima.  In tijdnood ging het echter mis en ze schrok van een gevaarlijk lijkende zet. Helaas speelde ze de verkeerde zet, liep daarmee in een combinatie en kon opgeven.

Eric Hogewoning probeerde het initiatief een paar keer naar hem toe te trekken, maar zijn tegenstander liet niet echt spanningen toe. Eric moest vervolgens opletten om geen last te krijgen van achtergebleven schijven, maar kwam geen moment in gevaar.

Een andere speler die deze wedstrijd niet echt in gevaar kwam was Laura Andriessen. Laura schoof haar schijven rustig naar voren en richting het centrum en liet haar tegenstander alle ruilen doen(dat is hem wel toevertrouwd..) . In het late middenspel verzwakte zij niet en koos ervoor om de meest veilige remise te pakken.

Arjen de Mooij moest winnen om topscoorder van het team en van de hoofdklasse B. In een laat klassiekje gooide hij ouderwets de trukendoos open.  `Zijn tegenstander moest hiermee een  krap remise, maar raar eindspel toestaan. Arjen speelde de meest kansrijke zetten, en met wat geluk wist hij zo waar nog te winnen. Een top jaar voor Arjen, met een score van maar liefs 18(!) punten uit 11 wedstrijden.

De stand werd zowaar nog gelijk getrokken door Richard Kromhout. Tegen de sterke Toine Brouwers speelde Richard een goede partij. Met een heus gambiet speelde hij de lange vleugel van zijn tegenstander leeg. Toine deed nog een uiterste winstpoging en kreeg toen de deksel op zijn neus. Richard wist het eindspel (één van zijn specialiteiten) feilloos naar winst te spelen.  Hiermee kroop hij nog net over Steven heen op de topscoorderslijst.