De Rijnsburgse damclub heeft pas met de laatste uitslag de overwinning binnengehaald tegen het taaie Huissen (2). Helaas wist de concurrentie ook allebei de partijen te winnen, waarmee de kans op de tweede plek nog wat kleiner wordt.

Het leek een schitterende middag te worden toen voor het derde speeluur Rijnsburg al met 6-0 voorstond. De overwinning van Steven den Hollander op de sterke Marcel Janssen kwam volledig uit het niets. Steven maakte er een spannende partij van, maar of het allemaal even verantwoord was, blijft de vraag. Janssen speelde in een gelijkwaardige stand een slechte zet, waarna Steven een winnende stand forceerde.

Ook Richard Kromhout had een erg sterke tegenstander, namelijk Geert Berends. Vanuit de opening maakte Berends wat kleine onnauwkeurigheden, waarna Richard een goede aanval kreeg. Met behulp van wat gemene trucjes kwam Richard beter en beter te staan. Een vijfklapper naar dam bezorgde de overwinning.Dat Richard Meijer zou winnen leek geen twijfel over. Richard haalde na 10 zetten al een damcombinatie uit en kon zijn dam achter zijn schijven parkeren. Rob Schrooten probeerde nog wel wat, maar met tevergeefse moeite.

Ook Cor van Dusseldorp kwam goed te staan. Met een verre voorpost op links en doorbraak dreigingen op rechts werd de druk meer en meer opgevoerd. Cor won enkele schijven en tegenstander Leen de Rooij zag (terecht) geen kansen meer. Thomas Wielaard zette de 9-1 op het scorebord. Ook deze partij was er een met wisselende kansen. In de opening schoot Thomas een enorm bok en had ruim een uur nodig om zijn stand uit de problemen te ruilen. Tegenstander Vredenburg speelde hierna wat mindere zetten, waarna Thomas weer initiatief kreeg. Toen Thomas beslissend voordeel leek te krijgen bracht een goed getimed dubbeloffer nog redding aan zijn tegenstander.

Na deze stormvloed van overwinningen volgde de ene klap na de ander. Laura Andriessen speelde een prima partij en leek een remise in handen te hebben. Helaas liet zijn zich in een dun standje nog trucen, zonde.  Gelukkig wist Eric Hogewoning daarna het tiende punt toe te voegen. Eric was na afloop niet geheel tevreden en dat leek terecht. Toen Emiel Leijser nog teveel uit een remise stand wou halen bleken Eric zijn schijven toch wel mooi te staan. Of hij ook daadwerkelijk winst op het bord gehad heeft moet nog blijken, maar hij nam zijn kansen niet optimaal waar.

Met een voorsprong van 10-4 en nog drie resterende partijen werd het toch nog spannend. Topscoorder Arjen de Mooij speelde iets wat hij achteraf ook niet snapte. Toen hij tijdelijk een schijf moest offeren zag hij onterecht nog winstkansen. Toen het schijf echter werd terug gegeven en zijn tegenstander een paar dreigingen in de stand bracht moest hij definitief een schijf inleveren. Niet veel later kon hij opgeven. Ook Arie Schoneveld ging de fout in. Na een prima opening kwam hij langzaam slechter te staan. Na wat terugruilen bleken zijn schijven toch te ver uit elkaar te staan. Arie probeerde nog wat, maar het mocht niet baten.

Denise van Dam was als laatste bezig. Lange tijd had zij een remisestand op het bord, maar het was de vraag of zij de combinatie van tijdnood en druk ging overleven. Het tijdig offeren van een schijf bracht de remise nog dichter bij. Denise bleef het hoofd koel houden en wikkelde naar de veiligste variant af, wat een 11-9 overwinning betekende. RDC speelt haar laatste wedstrijd over 2 weken, waarna het duidelijk zal worden of er nog hoger gereikt kan worden dan de derde plek.