Rdc Rijnsburg wint ook derde wedstrijd!

RDC is er in geslaagd ook haar derde wedstrijd van het seizoen te winnen. Wat vooraf werd gezien als een goed neembare horde bleek enorm tegen te vallen, de toppers stelden toch wel enigszins teleur. PSV wist zich kranig te verdedigen, maar trok toch aan het kortste eind. Door deze winst staat RDC aan kop in de hoofdklasse B. Over twee weken wacht de kraker tegen Heijmans Excelsior.

Verbaasd werd opgekeken toen bij het startschot maar twee spelers van PSV aanwezig waren. De rest stond nog vast in Leiden. Iets later arriveerde een tweede auto waarna er gestart kon worden. De laatste auto van PSV kwam 20 minuten later aan waarmee Richard K, Arjen, Arie en Steven een comfortabele tijdsvoorsprong hadden.

Steven den Hollander opende de score in Rijnsburgs voordeel. Tegen de sterkste speler kwam hij nadeliger uit de opening. Dit nadeel bleek later bij te trekken en er ontstonden meer spanningen op het bord. In een licht voordeligere stand plaatste Steven een gemene lokzet waar zijn tegenstander met open ogen in liep. Steven verloor een schijf, maar kom simpel doorbreken en de eerste overwinning aantekenen.

Het is nog niet het seizoen van Richard Meijer. Zijn favoriete speltype kwam op het bord en de spanningen liep hoog op toen er een Partie Bonnard op het bord verscheen, één van de moeilijkst berekenbare systemen. Zijn tegenstander wist met een zeer fraai offer Richard het nakijken te geven en trok de stand gelijk, 2-2. Denise van Dam kon niet veel bereiken in haar partij. Dit kwam met name door haar tegenstander die duidelijk op een punt uitwas. Denise probeerde nog wat te bereiken, maar veel eer viel er niet meer te behalen.

De man in vorm, Thomas Wielaard speelde ergens in zijn partij op een schitterende coup Napoleon. Zijn tegenstander had dit echter ook gezien maar moest wel een grote ruil toelaten. Deze ruil leverde Thomas voordeel op wat ook later in de partij beslissend leek te zijn. In het eindspel koos hij echter niet voor de beste voorzetting en moest de remise accepteren. Richard Kromhout was de volgende die klaar was. In zijn partij wist hij met wat trucjes zijn tegenstander in het nauw te drijven, maar er werd sterk verdedigd wat zijn tegenstander een dik verdiend punt opleverde.

Eric Hogewoning wist Rijnsburg weer op voorsprong te zetten. In een omsingeling won hij tijdelijk een schijf, maar zijn tegenstander maakte een enorme blunder en won zijn achterstaande schijf niet terug. Door dit schijf voordeel verkreeg Eric ook nog eens een mooie aanvalsstand. De partij werd beslist door een kleine, grappige combinatie met damgeven. Laura Andriessen was deze wedstrijd helaas verhinderd en als invaller werd Marco de Leeuw opgesteld. Op papier stond Marco een moeilijke wedstrijd te wachten, maar de praktijk was anders. De hele partij is Marco niet in het nadeel gekomen en wist een knappe remise af te dwingen. Wellicht had hij in de eindstand nog wat door kunnen spelen en nog voor een overwinning kunnen gaan.

Dat PSV nog een keer zou scoren was eigenlijk al duidelijk. Arie Schoneveld begon met tijdvoordeel maar blunderde op de vierde zet al, wat resulteerde in twee schijven achter. Arie is echter niet iemand die snel opgeeft en bleef doorgaan. Dit leverde hem zelfs nog een dam op, maar een remise zat er helaas niet meer in voor hem. Cor van Dusseldorp speelde een enorm complexe partij. Zijn tegenstander ging gretig mee in Cor zijn spel. Volgens eigen zeggen heeft Cor twee keer de winst gemist en moest daarom toch wel enigszins teleurgesteld de remise noteren.

Wederom een 9-9 stand en wederom Arjen de Mooij als laatste bezig. Na de vorige wedstrijd koelbloedig nog gewonnen te hebben kon hij ook deze keer, met een big smile, de stand op 11-9 zetten. De hele wedstrijd stond hij beter en won in een dun standje dan ook een schijf. Na alles nog even doorgerekend te hebben koos hij de meest overtuigende winst en liet Rijnsburg nogmaals juichen.